A
Admin
Yönetici
Yönetici
MEMDUH GÜNEY-EGE TELGRAF-İzmir Büyükşehir Belediyesi ağustos ayı üçüncü birleşiminde İZBAN ve toplu ulaşım ücretine zam maddesi gündemdeydi. Bir önceki oturumda görüşülerek komisyonlara iletilen maddeler üzerinde meclis üyeleri açıklamalarda bulundu.
İzmirlileri yakından ilgilendiren kararlarda İZBAN’da aktarma sistemine dahil olan 90 dakika uygulamasının kaldırılmasına karar verildi. İlgili madde komisyonlardan oyçokluğuyla geçerken İZBAN’da bir başka karar daha alındı.
İlgili maddenin bir diğer konusu ise İZBAN’da İzmirim Kart kullanımıydı. Komisyona gönderilen madde üzerinde yapılan çalışmalar sonucunda İzmirim Kart uygulamasının İZBAN’da kullanılmamasına karar verildi.
Alınan kararı eleştiren AK Partili Özgür Kaner, “İZBAN gibi önemli konular ve buna benzer önemli maddelerin 2 güne sıkışmasından şikayetçiyiz. Biz detaylı bir şekilde inceleyip yeterli araştırma yapmamız gerekirken sıradan bir gündem maddesi gibi 2 saatte görüşmeye zorlanmak vicdanen bizi rahatsız ettiği gibi İzmir halkına ve meclise karşı haksızlık. 3 tane ana başlık talep var. 90 dakikadan çıkarılma, halk taşıt uygulamasından ve İzmirim karttan çıkarılma talebi. Uzun süredir devam eden konuda gönderilen yazının meclise bu şekilde sunulmasına dikkat etmek gerekiyor. Fiyat ve tarife belirleme yetkisi bizdeyken bu taleple hukuka aykırı gördüğüm bu taleple ne kadar bağlıyız? Yasalarla sınırlıyız, İzmir halkının çıkarını korumakla yükümlüyüz. Tarih konusunda ciddi sıkıntı var. Meclisten net bir tarih belirlememiz lazım. Halk taşıt uygulaması ise işçilerimize yapılan olumlu tarifeydi. Metroyu ayrı tutmanın da hiçbir mantığı yok. 90 dakika yerleşik bir sistem. Seçim vaatlerinde konuşuldu. Bunun da gayri hukuki olduğu kanaatindeyim” dedi.
Karşıyaka Belediye Meclis Üyesi CHP’li Candaş Yeter alınan kararla ilgili olarak “Biz plan bütçe komisyonu olarak şirketin mali yapısı hakkında bilgi içeren, İZBAN kurulunda görüşülen bağımsız denetim raporunu kendimize referans alık. Şirketin 2024 yılında 906 milyon 391 bin TL dönem zararı söz konusu, aynı raporun finansal tablo sunumuna ilişkin şirketin sermaye ve yasal yedekler toplamının 3’te 2’sinin karşılıksız kaldığı, dönen varlıkları 4 milyar küsur aştığı, 31 Aralık 2024 tarihi itibariyle sermaye ve yasal yedeklerin karşılıksız kalması nedeniyle borca batık kalması riski belirtilmiş. 2 genel müdür imzasıyla talep edilen 90 dakika ve halk taşıt uygulamasından çıkma talebi bağımsız denetim raporu da dikkate alınarak alındı. Zararlar olumsuz kur yapısından kaynaklı, ülke ekonomimizin istenilen istikrara ulaşamaması ve kur şoklarıyla karşılaşılmaya devam etmesidir” dedi.
AK Partili Boztepe, CHP’li Mustafa Özuslu’nun İZBAN konusunda geçtiğimiz dönem ve bu dönem oy verdiğini ve savunduğunu iddia etti. Mustafa Özuslu ise elindeki belgeleri Boztepe’ye doğru gösterip sallayarak “Belgeler burada, atarım bunları senin yüzüne”dedi. Kısa süreli yaşanan gerginlik Başkan Vekili Yıldır’ın müdahalesi ile sona erdi.
İlgili maddede şu ifadelere yer verildi;
İzmir Banliyö Taşımacılığı Sistemi Ticaret A.Ş tarafından toplu ulaşım hizmetini teşvik eden, kent halkına sunulan Elektronik Ücret Toplama Sisteminde uygulanan ayrıcalıklardan (Izmirim Kart, 90 Dk. Ücretsiz Aktarma, Halk Taşıt) ayrışma isteği kapsamında; İzmir Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde yolcu taşımacılık hizmeti veren ve Elektronik Ucret Toplama Sistemi (EUTS)'ne dahil olan toplu ulaşım araçlarında uygulanan fiyat tarifesine ilişkin alınan 11/04/2025 tarihli ve 2025/301 no'lu UKOME Genel Kurul Kararının "(I) Fiyat Tarifesi (Banliyö)" başlıklı tarifesinde yer alan "Halk Taşıt uygulaması geçerlidir ve 90 Dakika Aktarma Hakkı vardır." ibarelerinin kaldırılması ve ayrıca IZBAN ücretlendirme sisteminin "İzmirim Kart" uygulamasından çıkartılması hususlarına yönelik önerge ekinde gerekçeleri ile birlikte yer alan fiyat tarifesi düzenleme talebinin ovçokluğu ile uygun bulunduğuna ilişkin Plan ve Bütçe- Hukuk Komisyonları Raporu. (Ulaşım Dai.Bşk.E.2633047)
90 DAKİKA İZBANDA YOK
İzmirlileri yakından ilgilendiren kararlarda İZBAN’da aktarma sistemine dahil olan 90 dakika uygulamasının kaldırılmasına karar verildi. İlgili madde komisyonlardan oyçokluğuyla geçerken İZBAN’da bir başka karar daha alındı.
İZMİRİM KART İZBAN’DA GEÇERLİ OLMAYACAK
İlgili maddenin bir diğer konusu ise İZBAN’da İzmirim Kart kullanımıydı. Komisyona gönderilen madde üzerinde yapılan çalışmalar sonucunda İzmirim Kart uygulamasının İZBAN’da kullanılmamasına karar verildi.
“GAYRİ HUKUKU BİR KARAR”
Alınan kararı eleştiren AK Partili Özgür Kaner, “İZBAN gibi önemli konular ve buna benzer önemli maddelerin 2 güne sıkışmasından şikayetçiyiz. Biz detaylı bir şekilde inceleyip yeterli araştırma yapmamız gerekirken sıradan bir gündem maddesi gibi 2 saatte görüşmeye zorlanmak vicdanen bizi rahatsız ettiği gibi İzmir halkına ve meclise karşı haksızlık. 3 tane ana başlık talep var. 90 dakikadan çıkarılma, halk taşıt uygulamasından ve İzmirim karttan çıkarılma talebi. Uzun süredir devam eden konuda gönderilen yazının meclise bu şekilde sunulmasına dikkat etmek gerekiyor. Fiyat ve tarife belirleme yetkisi bizdeyken bu taleple hukuka aykırı gördüğüm bu taleple ne kadar bağlıyız? Yasalarla sınırlıyız, İzmir halkının çıkarını korumakla yükümlüyüz. Tarih konusunda ciddi sıkıntı var. Meclisten net bir tarih belirlememiz lazım. Halk taşıt uygulaması ise işçilerimize yapılan olumlu tarifeydi. Metroyu ayrı tutmanın da hiçbir mantığı yok. 90 dakika yerleşik bir sistem. Seçim vaatlerinde konuşuldu. Bunun da gayri hukuki olduğu kanaatindeyim” dedi.
“ZARARLAR KUR YAPISINDAN KAYNAKLI”
Karşıyaka Belediye Meclis Üyesi CHP’li Candaş Yeter alınan kararla ilgili olarak “Biz plan bütçe komisyonu olarak şirketin mali yapısı hakkında bilgi içeren, İZBAN kurulunda görüşülen bağımsız denetim raporunu kendimize referans alık. Şirketin 2024 yılında 906 milyon 391 bin TL dönem zararı söz konusu, aynı raporun finansal tablo sunumuna ilişkin şirketin sermaye ve yasal yedekler toplamının 3’te 2’sinin karşılıksız kaldığı, dönen varlıkları 4 milyar küsur aştığı, 31 Aralık 2024 tarihi itibariyle sermaye ve yasal yedeklerin karşılıksız kalması nedeniyle borca batık kalması riski belirtilmiş. 2 genel müdür imzasıyla talep edilen 90 dakika ve halk taşıt uygulamasından çıkma talebi bağımsız denetim raporu da dikkate alınarak alındı. Zararlar olumsuz kur yapısından kaynaklı, ülke ekonomimizin istenilen istikrara ulaşamaması ve kur şoklarıyla karşılaşılmaya devam etmesidir” dedi.
“BELGELERİ YÜZÜNE ATARIM”
AK Partili Boztepe, CHP’li Mustafa Özuslu’nun İZBAN konusunda geçtiğimiz dönem ve bu dönem oy verdiğini ve savunduğunu iddia etti. Mustafa Özuslu ise elindeki belgeleri Boztepe’ye doğru gösterip sallayarak “Belgeler burada, atarım bunları senin yüzüne”dedi. Kısa süreli yaşanan gerginlik Başkan Vekili Yıldır’ın müdahalesi ile sona erdi.
İlgili maddede şu ifadelere yer verildi;
İzmir Banliyö Taşımacılığı Sistemi Ticaret A.Ş tarafından toplu ulaşım hizmetini teşvik eden, kent halkına sunulan Elektronik Ücret Toplama Sisteminde uygulanan ayrıcalıklardan (Izmirim Kart, 90 Dk. Ücretsiz Aktarma, Halk Taşıt) ayrışma isteği kapsamında; İzmir Büyükşehir Belediyesi sınırları içinde yolcu taşımacılık hizmeti veren ve Elektronik Ucret Toplama Sistemi (EUTS)'ne dahil olan toplu ulaşım araçlarında uygulanan fiyat tarifesine ilişkin alınan 11/04/2025 tarihli ve 2025/301 no'lu UKOME Genel Kurul Kararının "(I) Fiyat Tarifesi (Banliyö)" başlıklı tarifesinde yer alan "Halk Taşıt uygulaması geçerlidir ve 90 Dakika Aktarma Hakkı vardır." ibarelerinin kaldırılması ve ayrıca IZBAN ücretlendirme sisteminin "İzmirim Kart" uygulamasından çıkartılması hususlarına yönelik önerge ekinde gerekçeleri ile birlikte yer alan fiyat tarifesi düzenleme talebinin ovçokluğu ile uygun bulunduğuna ilişkin Plan ve Bütçe- Hukuk Komisyonları Raporu. (Ulaşım Dai.Bşk.E.2633047)