Dinlenme süresini araçta geçirenlere büyük ceza!

  • Konbuyu başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi
A

Admin

Yönetici
Yönetici
Sürücüler haftalık dinlenmeyi araç içinde geçirebilir mi? Bu soru lojistik yöneticilere anlamsız gelebilir. Ama asıl anlamsız olanı, bu konudaki mevzuat 2000 yılından beri yürürlükte olmasına ve sürücünün haftalık dinlemesini araç içinde geçirmesini yasaklıyor olmasına rağmen, sektör çalışanlarının hala bu konuda net bir bilgiye sahip olamamasıdır. Sürücü çalışma mevzuatı, karayolu taşımacılığı yapan firmalar için kısıtlayıcı kurallar içermektedir. Bu konu iyi bilinmediği için de, firmalarımız yurtiçinde ve yurtdışında, özellikle AB ülkelerinde ciddi yaptırımlara maruz kalmaktadırlar. Son yıllarda ise, özellikle 45 saat ve daha uzun haftalık dinlenmelerin araç içinde geçirilmesi nedeni le uygulanan yaptırımların artmakta olduğu görülmektedir. Uluslararası karayolu taşımacılığında çalışan sürücülerin çalışma koşullarına dair Avrupa sözleşmesi (AETR)’ne göre, günlük ve kısaltılmış haftalık dinlenmeler (45 saatten az), araç park halinde ise ve aracın kabininde yatacak varsa, araç içinde geçirilebilir. 45 saat ve daha uzun haftalık dinlenmeler ise, araç içinde geçirilemez. Yurtiçinde çalışan sürücüler için haftalık dinlenme en az 24 saattir. Karayolları Trafik Yönetmeliği Md.98’e göre, araç park halinde ise ve yatacak yeri varsa, günlük dinlenme araç içinde geçirilebilir. Buradan 24 saatlik haftalık dinlenmenin araç içinde geçirilemeyeceği, evde veya bir dinlenme tesisinde geçirilmesi gerektiği de anlaşılmaktadır. Ancak denetimlerde bu konunun üzerinde pek durulmamaktadır. Denetim ekiplerinin elinde geriye dönük (28 güne kadar) dinlenmeleri kontrol edebilecekleri donanım ve yazılım mevcut değildir. Bu nedenle geriye doğru son 1-3 güne kadar sürüş ve dinlenme sürelerini kontrol edebilmektedirler. Uygulamanın bu şekilde olmasının, yürürlükte olan kuralı değiştirmeyeceğinin bilinmesi gerekir. Avrupa Birliği Mobilite paketleri kapsamında, hem araç içinde geçirilemeyecek dinlenmenin kapsamını genişletti, aynı zamanda kontrolleri arttırmakla kalmadı, yaptırımları da arttırdı. Öncesinde, sadece 45 saatlik haftalık dinlenme araç içinde geçirilemez iken, mobilite paketi kapsamına, daha önceki haftalık dinlenmelerden eksik kalan dinleme sürelerinin eklenmesi ile, 45 saati aşan her dinlenme bu kapsama alınmıştır. Daha önce kullanılan kısaltılmış haftalık dinlenmelerden 21 saat telafi edilmesi gereken dinlenmeniz olsun. Bu dinlenmeyi, kullanabileceğiniz 24 saatlik bir kısaltılmış dinlenmeye eklediğinizde dinlenme süresi 45 saat olmaktadır. Bu dinlenmeyi de sürücü araç içinde geçiremez. AB, bu kapsamda firmalara, sürücünün dinlenmesini araç dışında geçirebilmesi için gerekli ödemeyi yapmış olmasını istemektedir. Denetimi yapan polise, sürücünün dinlenmesini geçirdiği otel veya dinlenme tesisinin faturasını göstermesi zorunlu değildir, ancak denetimi yapan ülke polisi, sürücünün ait olduğu firmadan gerekli bilgi ve belgeleri isteyebilir, tatmin olmazsa yine yaptırım uygulayabilir. Aracın kliması veya ısıtıcısı varsa ve konforlu ise, sürücünün 45 saat ve daha uzun dinlenmeleri araç için geçirebileceğine dair bir bilgi var. Bu bilgi asılsızdır. Gerçek şudur, AB ülkelerinin genelinde, sürücülerin dinlenmelerini araç dışında geçirebilecekleri dinlenme tesislerinin yatak kapasitesi yetersizdir. Bunu bilen denetim ekipleri bazen sürücülere tolerans göstermekte, ceza yazmamaktadır. Ancak bu bir kural değil, istisnadır. AB bu konuda araştırmalar ve iyileştirme için çalışmalar yapmaktadır. Bunlar; ana yollar üzerinde yeni dinlenme tesislerinin açılması, mevcutların kapasitelerinin ve standartlarının yükseltilmesi ve sertifikalandırılması, bu park yerlerinin doluluk oranlarının görülebilmesi ve rezervasyon yapılabilmesinin yanında, seçenek olarak araç kabinlerinin konforlarını artıracak yeni standartların belirlenerek, 45 saat ve daha uzun dinlenmelerin de araç içinde geçirilebilmesi seçenekleri üzerinde durulmaktadır. Şu an için, 45 saat ve daha uzun süreli haftalık dinlenmelerin araç içinde geçirilmesi kesinlikle yasaktır ve kontrollerde tespit edildiğinde, yüksek para cezaları verilmektedir. Bu kural, AETR sözleşmesine taraf Ukrayna, Gürcistan, Azarbeycan, Orta Asya Türk cumhuriyetleri ve Rusya gibi ülkelerde de geçerlidir. Ancak kontrollerde üzerinde fazla durulmamaktadır. Firmaların sefer planlarını bu gerçeklere ve bilgilere göre yapmaları gerekmektedir.
 
Geri
Üst