A
Admin
Yönetici
Yönetici
Finlandiya’nın başkenti Helsinki, trafik güvenliği konusunda dikkat çeken bir başarıya imza attı. Yaklaşık bir yıldır şehirde trafik kazalarına bağlı herhangi bir can kaybı yaşanmadı. Uygulanan yeni trafik politikaları ve altyapı düzenlemeleri, Helsinki’yi Avrupa’da örnek gösterilen bir model haline getirdi. TÜRKİYE VE AVRUPA’DAN FARKLI BİR TABLO 2024 yılında Türkiye’de trafik kazalarında 6 bin 351 kişi hayatını kaybederken, Avrupa genelinde bu sayı 7 bin 807’ye ulaştı. Buna karşılık Helsinki, yaklaşık 690 bin nüfusuna rağmen, trafik kazalarına bağlı ölümün tamamen durdurulmasıyla öne çıktı. Şehirde trafik kazası sonucu ölen sayısı sıfır olurken, yaralananların sayısı da yüzün altında kaldı. HIZ SINIRLARININ ÖNEMİ Helsinki Belediyesi Kentsel Çevre Müdürlüğü'nde trafik mühendisi Ronnie Utrieanne, başarının birçok faktöre bağlı olduğunu ancak en kritik etmenin hız sınırları olduğunu belirtti. “Araç çarpma hızının 40’tan 30 kilometreye düşürülmesi halinde yaya ölüm riskinin yarı yarıya azaldığını” gösteren araştırmalar doğrultusunda, 2021 yılından itibaren kent merkezi ve yerleşim alanlarında yeni hız limitleri uygulandı. Bu önlemler, 70 yeni hız kamerası ve “Vizyon Sıfır” adlı ulusal stratejiyle desteklendi. OTOMOBİL ODAKLI ŞEHİRCİLİKTEN KURTULUŞ Utrieanne, başarının uzun vadeli şehir planlaması ve altyapı yatırımları sayesinde mümkün olduğunu söyledi. Helsinki, artık otomobile öncelik veren bir şehir olmaktan çıktı. Birçok cadde daraltıldı, ağaçlandırmalar yapıldı ve sürücülerin daha dikkatli olmasını sağlamak için ortam “rahatsız edici” hale getirildi. Yayalar ve bisikletliler için 1.500 kilometreden fazla yeni altyapı yatırımı yapıldı. Elektrikli ulaşım sistemleri de bu dönüşümün önemli bir parçası oldu. TRAFİK KAZALARINDA ÇARPICI DÜŞÜŞ 2003 yılında Helsinki’de trafik kazası sonucu yaralananların sayısı 727 iken, 2023 yılında bu sayı sadece 14’e düştü. Bu rakamlar, şehri dünya genelinde en güvenli yerleşim alanlarından biri olarak gösteriyor. (SÖZCÜ)