Küresel denizcilik sektörü geçiş sürecinde

  • Konbuyu başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi
A

Admin

Yönetici
Yönetici
Küresel denizcilik sektöründeki mevcut piyasa koşulları, önceki nakliye döngülerinde görülen orta seviye geçişe benziyor. Bu, piyasanın yüzeyde istikrarlı göründüğü, ancak altta yatan baskıların sessizce arttığı bir aşama. Başlığı 'Denizcilik Döngülerinin Anatomisi: Tarih Bize Yarının Pazarı Hakkında Ne Söyleyebilir' başlıklı Veson Nautical'in yeni raporu, filo teslimatları arttıkça, küresel ticaret yavaşladıkça ve düzenleyici kısıtlamalar sıkılaştıkça, aşırı kapasiteye geçme riskinin arttığını savunuyor. Veson Nautical Değerleme ve Analiz Başkan Yardımcısı ve raporun yazarlarından Matt Freeman, “Önceki denizcilik döngülerinin geçmişine baktığımızda, muhtemelen en yüksek noktadan en düşük noktaya geçişin orta aşamasındayız. Bu kırılgan dengede başarılı bir şekilde yol almak için sadece operasyonel disiplin değil, aynı zamanda önceki döngüleri şekillendiren yapısal modellerin derinlemesine anlaşılması da gerekecek” ifadelerini kullandı. Raporda, denizcilik tarihinin onlarca yılı boyunca farklı makroekonomik güçler tarafından şekillendirilen, ancak tanıdık bir seyir izleyen aşırı güven, kapasite fazlası ve düzeltme gibi döngüsel kalıpların nasıl tekrarlandığına yer veriliyor. Çin'in endüstriyel patlamasının yol açtığı 2003-2008 “Şampanya Süper Döngüsü” örnek gösteriliyor. Capesize fiyatları zirvedeyken sadece beş yıl içinde günlük 20.000 dolardan yaklaşık 200.000 dolara yükseldi. Bu artış küresel bir sipariş çılgınlığını tetikledi ve sipariş defteri aktif filonun %60'ına ulaştı. Freeman, “Dünya 2008 mali kriziyle sarsıldığında, kazançlar neredeyse bir gecede çöktü, ancak teslimatlar yıllarca devam ederek gerilemeyi daha da derinleştirdi. Bunun gibi örneklere bakarsanız, şirketlerin kaçınılmaz olarak piyasa dönüşüne hazırlanmalarına yardımcı olabilecek kalıpları görmeye başlarsınız" dedi. Raporda ayrıca 2020'deki COVID-19 kesintisi de incelenerek, navlun oranları yükselmesine rağmen çoğu gemi sahibinin aşırı sipariş vermekte direndiği belirtiliyor. Sonuç, daha ölçülü ve disiplinli bir tepki sayesinde tam bir yapısal döngü değil, geçici bir dalgalanma oldu. Hiçbir dönem tam olarak aynı şekilde gelişmese de, makale genellikle dönüm noktalarından önce gelen bir dizi yinelenen belirteç tanımlıyor. Bunların en netlerinden biri yeni inşa paritesi. Beş yıllık ya da sıfır yıllık gemilerin yeni inşa maliyetine ya da üzerinde işlem görmeye başladığı bir durum. Varlık temellerinden daha ağır basan aciliyeti yansıtan bu sinyal, tarihsel olarak 2008 çöküşü, 2014 petrol fiyatlarındaki çöküş ve COVID sonrası konteyner fiyatlarındaki artış da dahil olmak üzere piyasanın zirve yaptığı dönemlerde ortaya çıkmıştı. Veson'un yazarlarından ve Genç Değerleme Analisti Felix Tordoff, “Bugün, çeşitli pazar segmentlerinde yeni inşa paritesinin geri dönüşü bir uyarı işaretidir. Bu durum, aciliyetin disiplinden daha ağır bastığı bir pazara ve kısa vadeli fırsatların uzun vadeli kararları gölgeleyebileceği bir ortama işaret ediyor” yorumunda bulundu. Rapor, özellikle bulker segmentinde planlanan filo teslimatlarının arttığını ve 2027-2028 yıllarında zirve yapacağını belirtiyor. Aynı zamanda, küresel ticaret büyümesi yavaşlıyor ve DTÖ 2025 tahminini %2,2'ye düşürerek 2010 sonrası ortalamanın oldukça altına indirdi. Raporun yazarları, EEXI ve CII gibi yeni çevre düzenlemelerinin filo kapasitesini azaltabileceğini ancak bunun gelen tonajı dengelemek için yeterli olmayacağını savunuyor. Tordoff, “Birlikte ele alındığında, bu sinyaller sektörün bir dönüm noktasında olduğunu ve bir sonraki değişimin uyarı yapılmadan gelebileceğini gösteriyor. Önceki dönemlerde olduğu gibi” değerlendirmesinde bulundu. 7DENİZ
 
Geri
Üst