A
Admin
Yönetici
Yönetici
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, CNN Türk canlı yayınında Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Hızlı Demiryolu Hattı ve Zengezur Koridoru’na ilişkin soruları yanıtladı. Projenin Türkiye ile Azerbaycan arasında kesintisiz demir yolu bağlantısı kuracağını belirtti.
Bakan Uraloğlu, şu ifadeleri kullandı: "224 km bir hat bizim sınırlarımızda kalan. Nahçıvan sınırında 170 km’lik bir hat var, 150 km hazır olup restore edilecek, 20 km yapılacak, Azerbaycan yapacak. Bizim tarafla eş zamanlı bitecektir. Kars’tan binen bir kişi Bakü’ye kadar devam edebilecek. Amacımız eş zamanlı bitirmek. Zengezur 43 km bir hat, en geç burası başlayacak. 5 yıl sonra koridor tamamen hayata geçecektir"
Proje; Kars’tan Tuzluca, Iğdır, Aralık ve Dilucu üzerinden Nahçıvan’a, oradan Zengezur Koridoru ile Azerbaycan’a uzanacak. Dış kredi anlaşmasının imzalandığı, finansman sorunu bulunmadığı; yaklaşık 2,4 milyar dolar bütçeyle Türkiye’de iki güçlü firmanın konsorsiyumu tarafından yürütüleceği bilgisi paylaşıldı.
Planlanan hat; yıllık 5 milyon yolcu ve 15 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip çift hatlı bir koridor olarak kurgulanıyor. Hat, nominalda 160 km/s işletme hızıyla öncelikli olarak yük taşımacılığına hizmet edecek; yolcu taşımacılığı da sağlanacak.
Proje, Bakü-Tiflis-Kars’a ek ve daha kısa bir güzergâh sunarak Orta Koridor’un kapasitesini destekleyecek. Hedef; Çin’den çıkan bir trenin Orta Koridor üzerinden Londra’ya kadar erişebilmesi. Kriz dönemlerinde tek taşıma moduna bağımlılığı azaltacak alternatif bir hat oluşturulması amaçlanıyor.
Demir yolu altyapısının sıfırdan inşa edileceği; çoklu giriş noktaları, köprü, viyadük, alt-üst geçitler gibi sanat yapılarının planlandığı belirtildi. Ana şantiyeye ek olarak güzergâh boyunca çok sayıda yapım noktası kurulacak.
İnşaat ve işletme dönemlerinde binlerce kişilik istihdam öngörülüyor. Demir yolunun etrafında üretim ve lojistik merkezleri, yeni gümrük kapıları ve bağlantı tesisleri planlanıyor; üç denize (Karadeniz, Ege, Akdeniz) erişim stratejisine katkı vurgulanıyor.
Basra Körfezi’nden başlayıp Irak üzerinden Türkiye’ye bağlanacak 1200 km’lik yeni bir hat üzerinde çalışıldığı, bu güzergâhla petrol ve doğal gaz taşımacılığının da mümkün olacağı ifade edildi. Deniz süresiyle birlikte yaklaşık 25 günde yük hareketi hedefi paylaşıldı. Finansman modeli sonuçlandığında süreç Irak tarafıyla başlatılacak.
Türkiye’nin, Baltık ülkelerine uzanan Via Carpatia koridorunda stratejik ortak olarak yer aldığı; doğu-batı eksenini besleyecek hatlarla Avrupa bağlantılarının güçlendirileceği kaydedildi.
Projenin nihai hedefi, Azerbaycan ile eş güdümlü şekilde çalışmaları tamamlayarak Kars’tan Bakü’ye kesintisiz demir yolu ulaşımı sağlamak olarak açıklandı.
(HÜRRİYET)
Bakan Uraloğlu, şu ifadeleri kullandı: "224 km bir hat bizim sınırlarımızda kalan. Nahçıvan sınırında 170 km’lik bir hat var, 150 km hazır olup restore edilecek, 20 km yapılacak, Azerbaycan yapacak. Bizim tarafla eş zamanlı bitecektir. Kars’tan binen bir kişi Bakü’ye kadar devam edebilecek. Amacımız eş zamanlı bitirmek. Zengezur 43 km bir hat, en geç burası başlayacak. 5 yıl sonra koridor tamamen hayata geçecektir"
GÜZERGÂH VE PROJE BÜTÇESİ
Proje; Kars’tan Tuzluca, Iğdır, Aralık ve Dilucu üzerinden Nahçıvan’a, oradan Zengezur Koridoru ile Azerbaycan’a uzanacak. Dış kredi anlaşmasının imzalandığı, finansman sorunu bulunmadığı; yaklaşık 2,4 milyar dolar bütçeyle Türkiye’de iki güçlü firmanın konsorsiyumu tarafından yürütüleceği bilgisi paylaşıldı.
KAPASİTE: YOLCU VE YÜK TAŞIMACILIĞI
Planlanan hat; yıllık 5 milyon yolcu ve 15 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip çift hatlı bir koridor olarak kurgulanıyor. Hat, nominalda 160 km/s işletme hızıyla öncelikli olarak yük taşımacılığına hizmet edecek; yolcu taşımacılığı da sağlanacak.
ORTA KORİDORLA ENTEGRASYON VE ALTERNATİF GÜZERGÂH
Proje, Bakü-Tiflis-Kars’a ek ve daha kısa bir güzergâh sunarak Orta Koridor’un kapasitesini destekleyecek. Hedef; Çin’den çıkan bir trenin Orta Koridor üzerinden Londra’ya kadar erişebilmesi. Kriz dönemlerinde tek taşıma moduna bağımlılığı azaltacak alternatif bir hat oluşturulması amaçlanıyor.
ALTYAPI İMALATLARI VE SAHA ORGANİZASYONU
Demir yolu altyapısının sıfırdan inşa edileceği; çoklu giriş noktaları, köprü, viyadük, alt-üst geçitler gibi sanat yapılarının planlandığı belirtildi. Ana şantiyeye ek olarak güzergâh boyunca çok sayıda yapım noktası kurulacak.
İSTİHDAM VE LOJİSTİK MERKEZLERİ
İnşaat ve işletme dönemlerinde binlerce kişilik istihdam öngörülüyor. Demir yolunun etrafında üretim ve lojistik merkezleri, yeni gümrük kapıları ve bağlantı tesisleri planlanıyor; üç denize (Karadeniz, Ege, Akdeniz) erişim stratejisine katkı vurgulanıyor.
IRAK HATTI: 1200 KM’LİK PLAN
Basra Körfezi’nden başlayıp Irak üzerinden Türkiye’ye bağlanacak 1200 km’lik yeni bir hat üzerinde çalışıldığı, bu güzergâhla petrol ve doğal gaz taşımacılığının da mümkün olacağı ifade edildi. Deniz süresiyle birlikte yaklaşık 25 günde yük hareketi hedefi paylaşıldı. Finansman modeli sonuçlandığında süreç Irak tarafıyla başlatılacak.
AVRUPA BAĞLANTILARI VE VIA CARPATIA
Türkiye’nin, Baltık ülkelerine uzanan Via Carpatia koridorunda stratejik ortak olarak yer aldığı; doğu-batı eksenini besleyecek hatlarla Avrupa bağlantılarının güçlendirileceği kaydedildi.
HEDEF: BAKÜ’YE KESİNTİSİZ ULAŞIM
Projenin nihai hedefi, Azerbaycan ile eş güdümlü şekilde çalışmaları tamamlayarak Kars’tan Bakü’ye kesintisiz demir yolu ulaşımı sağlamak olarak açıklandı.
(HÜRRİYET)