A
Admin
Yönetici
Yönetici
Türkiye genelinde hız sınırları ve radar uygulamalarına yönelik şikayetlerin artması üzerine İçişleri ve Ulaştırma Bakanlığı koordinasyonunda yeni bir düzenleme süreci başlatıldı. Özellikle bazı bölgelerde hız limitlerinin aniden düşmesi nedeniyle sürücülerden gelen tepkiler değerlendirmeye alındı.
Bölünmüş yollarda otomobiller için uygulanan 110 km/s hız sınırı, toleransla birlikte 121 km/s’ye çıkmasına rağmen, meskûn mahal girişlerinde hızın 70 km/s’ye düşmesi sürücüler için cezaya yol açıyor. Bu durum, kamuoyunda “radar tuzağı” eleştirilerine neden oluyor.
İstanbul’da yoğun olarak kullanılan E-5 karayolunda hız sınırının 80 km/s olması sürücüler tarafından düşük bulunuyor. Özellikle trafiğin az olduğu saatlerde bu hızın yeterli olmadığı, sık aralıklarla yerleştirilen kameraların da cezaları artırdığı ifade ediliyor.
Türkiye’de hız sınırları araç türüne göre farklılık gösteriyor:
Otoyollarda otomobiller için sınır 140 km/s, yüzde 10 toleransla 154 km/s’ye kadar cezasız.
Minibüs, otobüs, kamyon, kamyonet, panelvan, motosiklet ve traktörler için daha düşük limitler uygulanıyor.
Yerleşim yeri içinde otomobiller için 50 km/s, şehirlerarası iki yönlü yollarda 90 km/s, bölünmüş yollarda ise 110 km/s sınırı geçerli.
Traktör ve iş makinelerinin otoyola çıkması yasak.
Düzenlemeler İçişleri ve Ulaştırma Bakanlıkları öncülüğünde, ilgili bakanlıklar ve belediyelerin katılımıyla yürütülecek. Birinci öncelikli yollarda son tarih 1 Eylül, diğer yollar için 31 Aralık 2025 olarak belirlendi.
“Karayollarındaki Hız Sınırlama Uygulamalarında Yeknesaklık” genelgesi Resmi Gazete’de yayımlandı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan imzasını taşıyan genelgede, Birleşmiş Milletler’in “trafikteki can kayıplarının ve ciddi yaralanmaların 2030 yılına kadar yüzde 50 oranında azaltılması ve 2050 yılına kadar sıfırlanması” hedefinin Türkiye’de de hayata geçirileceği hatırlatıldı.
Genelgeye göre yolun yapısı, trafik yoğunluğu ve yaya hareketliliği dikkate alınarak işaretlemelerle düşürülen hız sınırları yeniden düzenlenecek. Gereksiz bulunan uygulamalar kaldırılacak, ihtiyaç görülen bölgelerde ise altyapı düzenlemeleri yapılacak.
Yerleşim yeri dışındaki bölünmüş yollarda standartlara uygun olmayan hemzemin yaya geçitleri kaldırılacak. Okul ve hastane bölgeleri ise bu uygulamanın dışında tutulacak.
Karayolu üzerindeki hız sınırı levhaları, konumları ve görünürlükleri açısından yeniden gözden geçirilecek. “Trafik işaret levhaları mümkün olduğu kadar az fakat gerektiği kadar çok olmalıdır” ilkesi esas alınarak işaretlemeler standardize edilecek.
Hız sınırlarının kaldırılmasına karar verilen kesimlerde, yolun yapım ve bakımından sorumlu kuruluşlar tarafından yaya geçitleri, orta refüj açıklıkları ve durak uygulamaları kaldırılacak. Trafik güvenliğini artırmaya yönelik gerekli altyapı düzenlemeleri gerçekleştirilecek.
HÜRRİYET
SÜRÜCÜLERDEN RADAR TEPKİSİ
Bölünmüş yollarda otomobiller için uygulanan 110 km/s hız sınırı, toleransla birlikte 121 km/s’ye çıkmasına rağmen, meskûn mahal girişlerinde hızın 70 km/s’ye düşmesi sürücüler için cezaya yol açıyor. Bu durum, kamuoyunda “radar tuzağı” eleştirilerine neden oluyor.
E-5’TEKİ 80 KM/S SINIRI TARTIŞILIYOR
İstanbul’da yoğun olarak kullanılan E-5 karayolunda hız sınırının 80 km/s olması sürücüler tarafından düşük bulunuyor. Özellikle trafiğin az olduğu saatlerde bu hızın yeterli olmadığı, sık aralıklarla yerleştirilen kameraların da cezaları artırdığı ifade ediliyor.
MEVCUT HIZ SINIRLARI
Türkiye’de hız sınırları araç türüne göre farklılık gösteriyor:
Otoyollarda otomobiller için sınır 140 km/s, yüzde 10 toleransla 154 km/s’ye kadar cezasız.
Minibüs, otobüs, kamyon, kamyonet, panelvan, motosiklet ve traktörler için daha düşük limitler uygulanıyor.
Yerleşim yeri içinde otomobiller için 50 km/s, şehirlerarası iki yönlü yollarda 90 km/s, bölünmüş yollarda ise 110 km/s sınırı geçerli.
Traktör ve iş makinelerinin otoyola çıkması yasak.
ÇALIŞMALARIN TAKVİMİ
Düzenlemeler İçişleri ve Ulaştırma Bakanlıkları öncülüğünde, ilgili bakanlıklar ve belediyelerin katılımıyla yürütülecek. Birinci öncelikli yollarda son tarih 1 Eylül, diğer yollar için 31 Aralık 2025 olarak belirlendi.
RESMİ GAZETE’DE YAYIMLANDI
“Karayollarındaki Hız Sınırlama Uygulamalarında Yeknesaklık” genelgesi Resmi Gazete’de yayımlandı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan imzasını taşıyan genelgede, Birleşmiş Milletler’in “trafikteki can kayıplarının ve ciddi yaralanmaların 2030 yılına kadar yüzde 50 oranında azaltılması ve 2050 yılına kadar sıfırlanması” hedefinin Türkiye’de de hayata geçirileceği hatırlatıldı.
TRAFİK YOĞUNLUĞU ESAS ALINACAK
Genelgeye göre yolun yapısı, trafik yoğunluğu ve yaya hareketliliği dikkate alınarak işaretlemelerle düşürülen hız sınırları yeniden düzenlenecek. Gereksiz bulunan uygulamalar kaldırılacak, ihtiyaç görülen bölgelerde ise altyapı düzenlemeleri yapılacak.
YAYA GEÇİTLERİ KALDIRILACAK
Yerleşim yeri dışındaki bölünmüş yollarda standartlara uygun olmayan hemzemin yaya geçitleri kaldırılacak. Okul ve hastane bölgeleri ise bu uygulamanın dışında tutulacak.
TRAFİK İŞARETLERİNDE YENİ STANDART
Karayolu üzerindeki hız sınırı levhaları, konumları ve görünürlükleri açısından yeniden gözden geçirilecek. “Trafik işaret levhaları mümkün olduğu kadar az fakat gerektiği kadar çok olmalıdır” ilkesi esas alınarak işaretlemeler standardize edilecek.
ALTYAPI DÜZENLEMELERİ YAPILACAK
Hız sınırlarının kaldırılmasına karar verilen kesimlerde, yolun yapım ve bakımından sorumlu kuruluşlar tarafından yaya geçitleri, orta refüj açıklıkları ve durak uygulamaları kaldırılacak. Trafik güvenliğini artırmaya yönelik gerekli altyapı düzenlemeleri gerçekleştirilecek.
HÜRRİYET