F-5'lerin yerine HÜRJET'i seçtiler: Avrupa'da tarihi anlaşma imzalandı

  • Konbuyu başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi
A

Admin

Yönetici
Yönetici
Türkiye’nin havacılık alanında son yıllarda attığı büyük adımlar meyvesini vermeye başladı. Donanım Haber’in haberine göre; Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ) tarafından geliştirilen yerli jet eğitim uçağı HÜRJET, Avrupa pazarında önemli bir başarıya imza attı. İspanya Hava Kuvvetleri'nin yeni nesil jet eğitim uçağı ihtiyacını karşılayacak ihalede kazanan taraf Türkiye oldu. Uzun süredir devam eden teknik görüşmelerin ardından taraflar Madrid’de düzenlenen Uluslararası Savunma Fuarı FEINDEF 2025’te resmi olarak anlaşmaya vardı. HÜRJET Avrupa semalarında görev yapacak İspanya’nın uzun yıllardır aktif olarak kullandığı F-5 uçaklarının hizmet dışı kalmasıyla birlikte başlattığı yenileme sürecinde birçok uluslararası üretici ile temas sağlandı. Boeing T-7, Korea Aerospace Industries T-50 ve Leonardo M-346 gibi güçlü rakiplerin yarıştığı süreçte, tercihini Türk yapımı HÜRJET’ten yana kullanan İspanyol yetkililer, bu kararla birlikte Avrupa’da bir ilki de gerçekleştirmiş oldu. Türkiye’nin geçmişte yurt dışından satın aldığı jet eğitim uçaklarının yerini alan HÜRJET, şimdi Avrupa’ya ihraç edilecek. TUSAŞ ile Airbus arasında iş birliği sağlandı Anlaşma çerçevesinde İspanya Hava Kuvvetleri için üretilecek HÜRJET’ler, Türkiye'de TUSAŞ tesislerinde üretilecek. Ancak süreçte Avrupa’nın dev havacılık şirketi Airbus da yer alacak. Uçaklarda bazı alt sistemlerde Airbus’ın çözümleri entegre edilecek. FEINDEF 2025’te İspanya Hava Kuvvetleri renklerinde sergilenen HÜRJET modeli, fuar katılımcılarının da dikkatini çekti. İspanya’nın kararında, HÜRJET’in yeni nesil aviyonik sistemlere sahip olması, uçak gemisi benzeri platformlara iniş-kalkış yapabilmesi ve yerli sanayi ile iş birliğine açık yapısı etkili oldu. Türk Hava Kuvvetleri’ne teslimat 2026’da TUSAŞ tarafından yapılan açıklamaya göre, HÜRJET’in ilk teslimatlarının 2026 yılında Türk Silahlı Kuvvetleri’ne yapılması planlanıyor. Uçağın ilk versiyonları, General Electric tarafından geliştirilen F404 motorunu kullanacak. Ancak ilerleyen yıllarda yerli motorun entegre edilmesi hedefleniyor. HÜRJET’in deniz platformlarına uyumlu versiyonu için de çalışmalar sürüyor. Özellikle TCG Anadolu gemisinden kalkış ve iniş yapabilecek bir versiyonun testlerine 2028 yılında başlanması planlanıyor. Türkiye’nin ilk jet motorlu uçağı: HÜRJET HÜRJET, Türkiye’nin ilk yerli jet motorlu uçağı olma unvanını taşıyor. TSK'nın jet pilot eğitiminde kullandığı T-38 ve akrobasi timi Türk Yıldızları'nın kullandığı F-5 uçaklarının yerini alması hedeflenerek geliştirildi. Modern kokpit tasarımı, gelişmiş kontrol sistemleri ve üstün manevra kabiliyeti ile dikkat çeken HÜRJET, yalnızca eğitim amaçlı değil, aynı zamanda hafif taarruz görevlerinde de kullanılabilecek kapasiteye sahip. Gelişmiş insan-makine arayüzü sayesinde F-35 ve Milli Muharip Uçak gibi platformlara geçiş sürecini kolaylaştırması hedefleniyor. İleri teknolojiyle donatılmış üstün bir platform HÜRJET’in başlıca avantajları arasında yüksek manevra kabiliyeti, gece görüş sistemleriyle uyumluluk ve havada yakıt ikmali kabiliyeti yer alıyor. Kaska monteli gösterge sistemleri ve dijital uçuş kontrol sistemleri sayesinde pilotlara daha güvenli ve etkili bir uçuş deneyimi sunuyor. Ayrıca uçak, silahlı ve silahsız hava devriye görevlerinden yakın hava desteğine kadar pek çok operasyonda görev alabilecek esneklikte tasarlandı. Tüm bu özellikleriyle HÜRJET, yalnızca Türkiye için değil, müttefik ülkeler için de güçlü bir alternatif haline geliyor. Türkiye’nin savunma sanayisinde geldiği noktayı tüm dünyaya gösteren bu anlaşma, aynı zamanda Avrupa ile derinleşen teknoloji iş birliklerinin de bir simgesi oldu. HÜRJET’in İspanya semalarında görev yapacak olması, Türk savunma sanayisinin uluslararası alandaki güvenilirliğini bir kez daha ortaya koyuyor.
 
Geri
Üst